lördag 27 augusti 2011

En god man – Ulf Lindström


Kriminalroman i Boråsmiljö” står det i Borås Tidning där jag läser den som sommarföljetong. Det är inte en roman som jag inte skulle kalla deckare även om här ingår mord, mordet är redan begånget och förövaren häktad när berättelsen startar.

Det handlar om golfmördaren Peter Ljung och hans försvarsadvokat Andreas Falck. Peter Ljung har begått ett bestialiskt mord med en golfklubba. Hans älskade Maria Kuusisto är död. Han vill inte ha något försvar, han vill ta sitt straff. Advokaten vill bygga ett försvar på förmildrande omständigheter men sedan drivs han vidare för att försöka förstå mördaren och så småingom börjar Peter skriva ner textsnuttar till advokaten, han får lite i taget.

Advokaten är relativt lyckligt gift och har en dotter - även om hans arbete gör att han försummar familjen rätt ofta. Däremot är han inte alltid nöjd med sitt jobb och konkurrensen på byrån, byrån som hans far startat och driver med hård hand.

Peter Ljung har gjort konkurs i IT-branschen och jobbade innan mordet med support, något som han anser vara under hans kompetensnivå. Hans ambition är att vara en god man.

Advokatens och mördarens berättelser löper parallellt och flyter in i varandra och historien, kärlek, pedofili och sex, rullas upp. Advokat Andreas Falck lär sig saker om sig själv - inte alltid positiva och - Peter Ljungs berättelse får en omvälvande inverkan på advokatens liv, både privat och professionellt.

Språket i romanen är ibland brutalt, ibland nästan poetiskt, t.ex. när Peter beskriver kärleken till Maria. Men i andra delar äcklar mig boken – jag har svårt att ta till mig ”mannens reptilhjärna”. Boråsbiten tar jag som relativt ny boråsare med själ och hjärta till mig. Kan det sägas bättre: ”.... ut i det som kallas sensommarvärme vilket i Borås betyder att det kanske inte regnar hela dagen.

Efter att ha läst boken frågar jag: Är vi alla kapabla att begå mord? Finns goda människor? Är mansrollen SÅ svår?

ISBN10: 9146221042
ISBN13: 9789146221043



Inga kommentarer: