söndag 10 januari 2016

Kvinnan på tåget (The Girl on the Train) - Paula Hawkins

Jag lånade boken i går på biblioteket efter att jag fått tipset på FB i gruppen ”Vi som älskar att läsa böcker” och jag har redan läst ut den. Paula Hawkins är en helt ny författare för mig, det här är hennes debutthriller.

Efter en trög start – hade jag inte vetat att boken var högklassig – kanske jag hade lagt den ifrån mig. Sedan är jag oemotståndligt fast i läsandet.

Rachel åker samma tåg varje dag in till London, hennes vanliga tåg till och från jobbet, men så småningom förstår läsaren att nu är hon arbetslös och alkoholiserad. Tåget åker varje dag förbi det hus där hon bodde med sin man, ända tills han lämnade henne för en annan för två år sedan. Tåget stannar varje dag en liten stund på grund av ett trasigt trafikljus och det ger Rachel en möjlighet att betrakta livet på gatan. I ett hus triggas hennes fantasi – hon ser ofta en vacker kvinna och en man ute på terrassen och de verkar ha ett underbart liv och mannen månar om kvinnan. De flyttade in efter att Rachel flyttat, så hon känner dem inte. Hon ger dem både namn och yrken i sin fantasi, och de verkar ha det perfekta liv hon och hennes man hade innan den andra kvinnan kom in i bilden. Hon har svårt att se sitt gamla hus, för där bor nu hennes exman med sin nya kvinna och baby.

Så en dag när hon som vanligt ser ut genom tågfönstret upptäcker hon att det är en annan man med kvinnan och de kysser varandra. Rachels fantasi kraschar!

Varje morgon vaknar Rachel bakfull och ofta vet hon inte vad som hänt eller vad hon gjort. Ofta har hon trakasserat sin exman och hans fru och det förstår hon av hans arga telefonmeddelanden, men hon minns inte. Den här morgonen när hon vaknar förstår hon att något fasansfullt hänt, hon är blodig och har ett jack i huvudet och hon har kissat på sig.

Nu börjar det hetta till. Hon sedan får veta att just den kvällen har den vackra kvinnan försvunnit och Rachel kontaktas av polisen – någon har sett henne vid gatan och nu vill polisen veta om hon sett något.

Rachel försöker få ordning på sitt liv, hon trillar hela tiden dit i alkoholberoendet, men hon kan inte släppa försvinnandet och försöker på alla sett att få reda på vad som hänt och försöker förtvivlat få plats i den fantasi/verklighet hon betraktat från tåget.

Det är en berättelse om besatthet och krossade illusioner. Det är en berättelse om trasighet, missbruk och om sönderfallande relationer. Och om lögner och bedrägeri.

Boken ger läsaren främst Rachels berättelse och synpunkter, men också Megans (den försvunna kvinnans) och Annas (den nya fruns) berättelser. Den är riktigt intressant och mycket välskriven. Det tog mig en bra bit in i historien innan jag förstod vem förövaren var. Det är en riktigt bra thriller, en förströelse för stunden, och den ger en psykologisk spännande läsupplevelse.

1 kommentar:

Linnea sa...

Den här läste jag förra året och jag tyckte den var riktigt bra! :) Förra årets bästa deckare tror jag bestämt!