söndag 17 januari 2016

Heartstopper - Joy Fielding

Jag behöver lite engelskträning ibland och vad passar då bättre än Joy Fieldings lättlästa böcker. Hon skriver romaner med spänning och språket är enkelt och lätt att ta till sig. Jag vet inte om den här boken ”Heartstopper” har översatts till svenska.

Någon riktig huvudperson är svår att hitta, det kanske skulle kunna vara mördaren, vars funderingar, bekännelser och dagboksanteckningar är insprängda kapitel här och där.

Till det lilla samhället Torrance i Florida kommer högskoleläraren Sandy Crosbie med sin familj. Vad hon inte vet är att hennes man läkaren, som övertalat henne och barnen att flytta hit, har träffat en ny kvinna (Kerry) på internet. Kerry bor i Torrence och det är därför han vill flytta. Han lämnar familjen för den nya kvinnan och den chockade Sandy har kvinnans tonåriga dotter i sin klass.

Sheriffen John Weber, också en av Kerrys f.d. älskare, trånar fortfarande och bekymrar sig för sin tonårsdotter som blir magrare och magrare, medan sheriffen själv lägger på sig kilo efter kilo. John känner alla i samhället, åtminstone till utseendet, och här händer inte mycket. Här finns inga hemligheter, skvallret ser till att alla är uppdaterade om allt.

I skolan skvallras också, men här sker det med frekventa uppdateringar på nätet. Anonymiteten ger mobbarna makt och det gäller för ungdomarna att passa in. De ska absolut undvika den som blir mobbad, annars kanske de själva blir offer. Här tycker jag att Sandy som lärare gör sig en slät figur. Hon gör inget åt mobbningen i klassen, det verkar som hon är rädd för sina elever. Inte verkar lärarna heller bry sig så mycket om vad eleverna utsätts för på nätet. Det tycker jag är en svaghet med den här boken.

Så försvinner en flicka på hemväg från Sandys klass och hon återfinns några dagar senare skjuten i huvudet. Sheriffen har onda aningar, en flicka har tidigare försvunnit, men inte återfunnits. Hon brukar vara borta men alltid höra av sig till sin mamma när mamman fyller år, men inte denna gång.

Jag gillar skildringen av de olika människorna i samhället. Det är ganska lätt att räkna ut vem som är mördaren, även om jag i början har flera kandidater, så tycker jag att boken som helhet är värd att läsas. Skolans miljö skaver i mig, och jag hoppas verkligen att det inte ser ut så i våra skolor. Men det kanske det gör med alla telefoner med fotomöjligheter och nätuppkopplingar?

Bokus Häftad E-bok Adlibris Häftad CD E-bok   


Inga kommentarer: