fredag 30 december 2011

Du gamla, du fria -. Liza Marklund

Jag läste någonstans att nu är Annika Bengtzon tillbaka, men min mening är att Liza Marklund är tillbaka med bravur efter äventyret med James Pattersson och Postcard Killers, som i mitt tycke blev en medioker deckare, ett riktigt lågvattenmärke.

Det märks att Liza Marklund gjort ett ordentligt researcharbete innan hon skrivit denna thriller eller spänningsroman, jag vill inte kalla den deckare, boken är så mycket mer. Här betyder morden som sker i Stockholm inte mer än att påkalla uppmärksamheten på kvinnors utsatta position, trots lagändringar. Och medias smutsiga hantering av sanningen för att få bra löpsedlar och artiklar som säljer lösnummer.

Annika Bengtzon är tillbaka på redaktionen efter åren i Washington. Hon bor återigen samman med sin make Thomas som nu är på konferens i Nairobi. Så kommer nyheten att en hel delegation på sju personer från olika delar av EU kidnappats under en rekognoseringstripp nära somaliska gränsen, Thomas är en av dem. Det är är bokens huvudhandling och det är en stark historia berättad både av Thomas själv och en berättelse i tredje person av Annikas sorg och förtvivlan och kamp att förstå kidnapparnas omöjliga krav. Är kidnapparna bara ute efter pengar eller ligger det politik bakom? Vi får en berättelse som bitvis är bestialisk, men känns sann trots att det är en roman. Marklund har läst flera kidnapparoffers berättelser och därför ligger hon sanningen nära.

Det känns märkligt att få allmänbildning genom en roman, men här får jag läsa om organisationen Frontex, Europeiska byrån för förvaltningen av det operativa samarbetet vid Europeiska unionens yttre gränser. Den rika världen som vill skydda sina gränser mot Afrikas fattigdom och vilka konsekvenser detta kan ge. Kanske syftar titeln "Du gamla, du fria" på den gamla världens önskan att fjärma sig från tredje världens elände. 

Det är en gastkramande berättelse och boken är omöjlig att lägga ifrån sig. Jag läste ut den på en och en halv dag. Det här är en av Marklunds bästa böcker!

ISBN10: 9164203344
ISBN13: 9789164203342

2 kommentarer:

Monika sa...

Det är många olika åsikter om den här boken att jag snart måste läsa den själv. Tyvärr kom inte Tomten med den, så det får nog dröja ett tag.

Forever young sa...

Fint, den ligger och väntar på mig bredvid sängen signerad av Liza. Jag fick den när hon var här på glögg i julas. (Nu fick jag det sagt.) Ser fram emot att läsa den, men ska bara läsa ut Murakami först.