onsdag 28 december 2011

Döden i Florens – Lucetia Grindle

Den första deckare jag har läst av denna författare och när jag tänker närmare på saken så blir det nog inga fler heller. Jag blir uttråkad, visst, det sker flera bestialiska mord på kvinnor och boken skildrar skönheten i Florens och alla konstverk, men jag blir uttråkad i alla fall.

Mary Warren är huvudpersonen som blir överfallen i Florens där hon vistas tillsammans med sin man Ty som undervisar en grupp studenter i konsthistoria. Ty kommer till hennes undsättning, men mördas av gärningsmannen. Mary överlever. Förövaren fängslas och ytterligare kvinnomord läggs honom till last, men han omkommer i en olycka innan rättegången.

Några år senare är Mary tillbaka, nu som 40-årig konststuderande. Men framför allt återvänder hon till sin älskare. Och så startar morden igen. Mary engagerar sig: är det en copycat i farten eller var hennes förövare oskyldig? Morden verkar ha en religiös agenda och egentligen borde boken vara spännande, jag kan t.ex. inte lista ut mördaren med säkerhet, men historien fängslar mig inte. Och när Opus Dei dyker upp i boken så tänker jag, nej – inte dem också.

Bokens behållning av skildringen av Florens, men som deckare fungerar den inte. Huvudpersonen Mary verkar ibland rätt korkad och hennes reaktioner rätt märkliga.

ISBN: 9789100115258

Inga kommentarer: