lördag 1 oktober 2011

Bländverk – Thomas Eriksson

Ibland kommer det en triller/deckare som fångar läsaren från första stund. Den här är en sådan. Jag läste och läste och undrade hur det hela skulle sluta.

En välbeställd affärsman skjuts till döds av en prickskytt under beteendevetaren Alex Kings seminarium. Efteråt visar det sig att affärsmannen fått ett brev där han uppmanats att betala ett antal miljoner för skydd livet ut. Han betalade inte och ett påminnelsebrev anlände, men han kontaktade inte polisen. Nästa rika offer gör dock detta och skjuts ner av prickskytten på polishusets trappa.

Alex King involveras i polisutredningen. Hans (beteendevetenskapens) sätt att klassificera människor intresserar polisen Nina, kanske kan han få fram en profil på mördaren. Kommissarie Gabriel Hellmark är bekymrad för att han inte kan få tag på sin bror, den frilansande journalisten Fredric. Å andra sidan är Fredric en slarver, men hela famljen verkar vara borta. Alex och Nina åker till Fredrics hem och inser att något är skumt.

Fredric har bekymmer, han upptäcker att den person som han kontrakterats för att skriva en biografi över visar sig inte sky några medel för att manuset ska leveras i tid. Grannens katt hittar Fredric dödad som en första varning. Hans fru blir sjuk och Fredric själv blir misshandlad. Dessutom är dagiset stängt när Fredric ska hämta sin dotter.

Jag gillar de korta kapitlen och hoppen mellan de olika personerna. Boken är oerhört spännande, men jag blev besviken på slutet. På något sätt känns det som om den organiserade brottsligheten glorifieras och brott verkligen lönar sig. Kanske är verkligheten sådan, men då vill jag inte veta det.

Beteendevetenskapen intresserar mig efter att jag har läst boken. Det är ett riktigt snilledrag att använda Alex King som huvudperson. Jag kommer säkert att läsa nästa bok om Alex King också.

ISBN10: 9173517887
ISBN13: 9789173517881

Inga kommentarer: