fredag 28 oktober 2011

Kaffe med musik – Karin Brunk Holmqvist

Romanen är inte på så många sidor, tack och lov. Jag tycker den mest liknar en novell i en veckotidning (lite längre förstås) eller den skulle också fungera som ett antal bloggberättelser, men som roman?

Jag läser ut den på en eftermiddag. Fyra äldre syjuntedamer ger sig iväg på en bussresa till en julmarknad i Tyskland efter det att en av dem vunnit resan på lotteri. Resan beskrivs med humor och värme, damerna får en ny upplevelse, ett litet relationsdrama uppstår, men trots att jag kanske är i samma ålder så ger den här boken mig ingenting. Att läsa om gamla damers kissande på nätterna och lite småfrusenhet varvad med känsla av värme är totalt ointressant. Något fattas, vad vet jag inte, men boken lämnar mig totalt oberörd och jag om ett par dagar har den fallit helt i glömska.

Det här är den första bok jag läst av författaren. Det lär inte bli fler. Boken är en parentes i mitt läsande – en tom parentes.

Men, smaken är som baken, du kanske gillar den?

ISBN10: 9173551848
ISBN13: 9789173551847


Inga kommentarer: