torsdag 27 januari 2011

Själens osaliga längtan - Audrey Niffenegger

Jag vet inte riktigt om jag tycker om den här boken eller inte. Jag gillar inte riktigt våldnader och seanser, och jag tycker inte riktigt om det som händer i boken. Men om jag bortser från detta så är det en roman som är oerhört lättläst och bitvis ganska trevlig.

Elspeth Noblin dör i leukemi och hennes unge älskare Robert sörjer djupt. Hon testamenterar sin lägenhet i London till sin tvillingsysters två döttrar, som också är tvillingar och bor i USA. Elspeth och Edie har inte haft kontakt på många år, en händelse långt tillbaka har för alltid splittrat tvillingarna. I testamentet står villkoret att hennes systerdöttrar måste bo i lägenheten i ett år innan de får sälja den.

Robert får ärva alla Elspeths dagböcker, han får inte låta tvillingarna läsa dem. Men det är inte bara tvillingarna som bor i lägenheten, de känner en närvaro, deras döda moster verkar finnas kvar. Lägenheten ligger invid en kyrkogård, där även Robert jobbar, och en dag får tvillingarna syn på en liten kattunge som de lyckas locka till lägenheten. De kallar den "dödens lilla kattunge".

På våningen ovanför bor Martin, en trevlig korsordsskapare men med svåra tvångssyndrom. Plötsligt börjar vartten droppa ner i tvillingarnas säng, Martin skurar en fläck på golvet. Så inleds bekantskapen med tvillingarna.

Gillar du att läsa om övernaturliga ting, då gillar du säkert boken.

Boktipset: Själens osaliga längtan - Audrey Niffenegger

ISBN10: 9100124117

ISBN13: 9789100124113

Inga kommentarer: