tisdag 21 mars 2017

Det havet gömde – Cecilia Lindblad

Det finns en uppsjö av svenska deckarförfattare, det här är en lukrativ bransch. Nya läsare kommer ständigt till. Och det är inte så konstigt, vi vill ha eskapism, vi vill ha spänning, vi vill kunna klura lite på egen hand med de ledtrådar som ges. Sedan avviker vi deckarläsare också rejält från varandra: vissa vill ha blod och action hela tiden, medan den grupp som jag tillhör vill ha en något som mer liknar en spänningsroman där handlingen förs framåt p.g.a. nya ledtrådar.

Utan tvivel har Sverige en deckarskatt som står sig internationellt, svårigheten lär vara att skriva en deckarroman som verkligen står ut i mängden. Det kanske inte den här riktigt gör, även om jag tycker den är välskriven och väl värd att läsa. Och knorren i Epilogen är riktigt, riktigt bra! Kanske kommer den här person att finnas med i nästa bok?

Boken är en fristående fortsättning på ”Och sedan aldrig mer” som var Cecilia Lindblads debutbok år 2015. Jag har inte läst debuten, lite synd, men som sagt jag uppfattar ändå lite av bakgrunden när jag läser denna. Jag tycker att det är riktigt bra att jag inte får ett helt referat om vad som utspelades sig i den föregående boken, men får en hyfsad uppfattning ändå. Bokens huvudperson är polisen Monica Blom som här har flyttat tillbaka till sin barndomstrakt Vellinge med hopp om att undkomma sin stalker.

En hårfrisörska försvinner och en avsliten fot hittas på stranden några dagar senare. Kroppen återfinns och under utredningen hittar polisen ett spår som leder tillbaka till ett tjugo år gammalt mord på en ung flicka. Ett mord som förblev ouppklarat. Nu tuggar polisutredningen på, långsamt och envist, och Monika försöker bortse från de samtal och bilder som sänds till henne av någon som håller reda på var hon är och vad hon gör. Hon har en rätt så god uppfattning om vem det är, men hon vill inte störas i sitt polisarbete. Även om hon känner kalla kårar krypa uppför ryggraden, så försöker hon hålla rädslan på avstånd. Det kan väl ändå inte bli farligt?


Den här boken passar mig perfekt!

Adlibris inbunden Bokus inbunden CD MP3 Ebok  

Inga kommentarer: