onsdag 1 mars 2017

Återbetalning - Ann-Sofie Kempe

”En hämndhistoria i bankmiljö” är undertiteln, och efter att jag har läst den så måste jag beklaga att inget av de större förlagen nappat. För den här boken är betydligt bättre än många av de böcker som de ger ut. Den här boken har författaren själv givit ut på Vulkan och naturligtvis saknar hon då också de stora förlagens reklamkonto. Det är synd! Rent ut sagt!

Jag sträckläser, när jag äntligen får tid för boken. Dispositionen är utmärkt! Kapitlen korta, så boken passar utmärkt för den som sitter på allmänna kommunikationer på väg till jobbet. Den är lätt att läsa när språket är så enkelt och spänstigt, kanske inte riktigt rätt ord, men det flyter på som rinnande vatten. Kanske jag inte skulle klassa den som en deckare utan mera som en blandning av deckare och roman, med en touch av feelgood. Detta trots att här inträffar både mordförsök och ond bråd död. Boken är värd ett inbundet öde på ett stort förlag. Här har de verkligen missat en utmärkt skribent/författare!

Historien utspelar sig på en bank, och konstigt nog även om bokens bank är en mindre bank, så tänker jag direkt på SEB. Nåväl, den här banken heter Axabanken och den nya hårdföra kvinnliga Vdn Hanna Bergstedt. Hon har inte mycket till övers för sina anställda. Hon håller sig på sin kant och ser till att inte få några känslomässiga bindningar till någon i personalen. Hemma i sin lyxlägenhet låter hon katten regera och tar kärleksfullt hand om sitt barn. Personalen och undercheferna bävar. Det gäller att rädda sitt jobb, hur nu det ska gå till när man passerat femtistrecket. Fackrepresentanten ser till att försöka rädda sin styrelseplats – åt hundan med arbetstagarna, de får ju ett avgångsvederlag, en årslön och så kan de söka nytt jobb.

Egentligen låter inte det här som om det kunde bli spännande - och kanske inte den där nervpillande spänningen infinner sig, men här finns något annat! Det är den där känslan som ibland kommer när jag läser en riktigt bra roman. Referenser till vad som sker i dag. Verkligheten! Och någonting som triggar till fortsatt läsning. Vad kommer att hända? Kommer någon att få revansch? Och kan jag räkna ut vem? Nej – det kunde jag inte!

Ann-Sofie Kempe, även om jag inte jobbat i bankvärlden så känner jag igen mig i hur företag som är noterade på börsen fungerar. Det är omorganisationer och övertalighet, för att tillfredsställa aktiesparare med att skära i kostnaderna. Vid en omorganisation så gör man sig av med många av de äldre alldeles för tidigt, ofta har dessa människor oersättliga kompetenser och nya vägar kostar pengar, dvs. tillfällig kostnadspost. Bolagen väljer att göra så här – allt handlar om att kortsiktigt hyfsa siffrorna och lova en ljusare framtid. Och så går man varvet runt – till slut är man tillbaka till ”GÅ” och då gäller det att hitta på något annat – flytta produktionen exempelvis. Hur mycket man förlorar på dessa omorganisationer är det ingen som vet. Och ingen verkar bry sig. Det stannar inte inom den privata sektorn, nej – även den offentliga hänger på. Tänk bara på polisen ständiga omorganisationer!

Ann-Sofie Kempe, här får du en stor eloge från mig och jag hoppas verkligen att ett förlag tar fatt i din författarbegåvning! Lycka till!

Adlibris Häftad Bokus Häftad 

1 kommentar:

Erik82 sa...

Det är nog sant att det är många börsbolag som är ute på tunn is och osäkra på hur de ska driva tillväxt i bolaget vilket kan leda till ogenomtänkta beslut. Det beror ofta på att företagen i fråga köper in dyra konsulter som analysera bolaget och sedan kommer med en rekommendation. Den rekommendationen kan innehålla avancerade analyser och låta som expertutlåtanden som om man inte är källkritisk blint följer i brist på egna idéer och självförtroende. Det VDar idag ofta är bra på är att vara karismatiska ledare med många års erfarenhet av branschen och djup kunskap inom området de är verksamma i. Det leder till en genomsnittlig avkastning inom den branschen där alla tänker likadant. En ledare har stora fördelar om de är bra på investeringar där man på ett effektivt sätt skapa mervärde för aktieägarna genom att återinvestera de fria kassaflödena på ett effektivt sätt. Läs gärna The Outsiders av William N. Thorndike, Jr. för mer kunskap på området.