fredag 4 december 2015

Små svarta lögner – Sharon Bolton

Jag har ännu inte träffat på en bok av Sharon Bolton som inte fängslat mig fullständigt.

När jag läser baksidestexten på ”Små svarta lögner”, blir jag först lite tveksam. Den verkar handla om hämndbegär och det är kanske inte alltid så roligt att läsa om. Jag har läst några deckare av författaren förut, men den här boken är helt annorlunda. Den är fascinerande, outsägligt spännande och oförutsägbar. En riktig läspärla!

Författaren har placerat handlingen på Falklandsöarna år 1994. Naturen bidrar till den dramatiska inramningen, som när valarna strandar i hundratal och folk försöker rädda dem på alla sätt, men valarna envist simmar på grund igen. Varför kan ingen förklara, och Catrin tar beslutet att skjuta dem för att förkorta deras lidande, vilket gör henne till turisternas hatobjekt nummer ett.

Catrin lever i smärta efter att ha förlorat sina två pojkar när bilen rullade ner i havet. Pojkarna som var i hennes bästa väns Rachels vård. Hur kunde hon lämna två små pojkar ensamma i bilen? Parkerad så att bilen kunde rulla utför kanten om handbromsen släppte? Catrins man lämnade henne och bildade ny familj. Catrin lever nu ensam, arbetar och fungerar, men släpper ingen inpå livet och hatet mot Rachel, som hon inte träffat på tre år, växer.

Ett litet barn, en treårig pojke, försvinner när de turistande föräldrarna är på utflykt. Det är det tredje barnet som försvinner på ön, det första försvann för två år sedan. Finns det en kidnappare och barnamördare på ön, eller är det enbart olyckliga omständigheter och havet som kräver sin tribut? Ett barns försvinnande engagerar alla, både bofasta och turister, och Catrins planer på hämnd får vila, i alla fall för stunden.

Det här är en bladvändare av hög klass och den psykologiska berättelsen stannar länge i minnet. Den är så oförutsägbar, berättelsen får hela tiden nya vändningar och allt utspelar sig under några få dagar.

”Små svarta lögner” är ett hett julklappstips till den som gillar böcker med högklassig spänning. Boken är utgiven av Modernista.


2 kommentarer:

Krönikören sa...

Men hej! Visst är du den Sladdertacka som jag hade bloggkontakt med för ett par år sen? Jag letade efter en annan sak och ramlade in här. Kul!

Sladdertackan sa...

Hej

Jag tror det, blogg på Allas?