tisdag 17 januari 2012

Förhäxad – Björn Hellberg

Efter att förgäves försökt läsa Outsider av Torbjörn Flygt, lånar jag en bok av Björn Hellberg på biblioteket i stället. Jag förstår inte varför jag inte lyckas läsa Torbjörn Flygt, samma sak hände nämligen när jag skulle läsa Underdog. Jag blev uttråkad, fick inte tag på karaktärerna och gav upp.

Björn Hellberg är däremot ett säkert kort. Den här boken är ingen deckare utan snarare en roman om en man som efter sin långa levnad får eftermälet: En bra karl. Och inte skymten av en skandal någonstans.

Ändå förmörkades hans sinne av hämndbegär, ett svek i ungdomsåren lämnade djupa spår som blev mer och mer infekterade med tidens gång. Tjugo år senare kommer den unga Sanna till orten, hon påminner om den svekfulla flickvännen. Är hon hennes dotter? Han får veta att mamman är död, namnet stämmer inte, men kanske ändå. Skulle hon dött och snuvat honom på hämnden? Sanna får sommarjobb på gästgiveriet och han kan studera henne varje dag, han är en av de tre bröderna som driver gästgiveriet,  läsaren vet inte vilken, men han ruvar på hämnd.

Det är en lättläst och spännande roman som känns mycket nära verkligheten.

ISBN10: 9189618122
ISBN13: 9789189618121


Inga kommentarer: