torsdag 3 november 2011

Sankta Psyko – Johan Theorin

Jag har blivit van vid att Johan Theorin skriver om Öland, lite suggestiva, spännande romaner med övernaturliga inslag. Så inte den här gången, nu har han förlagt handlingen till en liten stad utanför Göteborg, en fiktiv stad som han kallar Valla.

Dit kommer den 29-årige Jan Hauger för att söka jobb på förskolan Gläntan. Det är ingen vanlig förskola utan en förskola i direkt anslutning till den säkerhetsklassade psykiatriska kliniken Sankta Patricias regionklinik, en psykiatrisk klinik för farliga våldsbrottslingar. I folkmun kallad Sankta Psyko. På förskolan går barn som har någon förälder på sjukhuset. Jan Hauger har utmärkta vitsord från samtliga anställningar på förskolor, förutom den första och han är nervös för att läkaren skall ringa dit för att få referenser. Men så blir inte fallet och Jan blir anställd.

Han blir snabbt omtyckt av både personal och barn och han visar en genuin omsorg om barnen. Men det står snart klart för oss läsare att det finns mörkare sidor. Vad hände med det barn som försvann vid Jans första anställning. Och varför försöker han utforska en möjlighet att ta sig in till de instängda människorna på sjukhuset.

I den här romanen finns inga övernaturliga inslag och det uppskattar jag. Jag kan ta den till mig på ett helt annat sätt. Jag skulle kanske ha önskat en lite mera fullödig bild av Jan och hans arbetskamrater, men jag uppskattar slutet som gör att jag kan låta handlingen fortsätta i min fantasi. Jag tycker att den här romanen är den bästa hittills av Johan Theorin.

ISBN10: 9146221220
ISBN13: 9789146221227

Inga kommentarer: