söndag 27 november 2011

Getingsommar - Denise Mina

Av författaren har jag tidigare läst Garnethill-trilogin, som jag verkligen älskade och tog till mig.

Den här boken är inte dålig den heller, men ändå är jag besviken på något sätt. Kanske för att det är den andra boken om kriminalinspektören Alex Morrow och att jag saknar en hel del information eftersom jag inte läst den första. Jag behöver ett fullödigare porträtt av huvudrollsinnehavaren.

Annars känner jag igen Mina: vreden, klasskillnaderna, polisens intriger på stationen, kvinnors utsatthet på arbetsmarknaden, brottsoffret i boken som föraktas av polisen eftersom hon varit en eskortflicka.

Boken börjar dramatiskt. En ung kvinna hittas mördad i en trappa iklädd endast en stor t-tröja och utan trosor. Hennes ansikte är helt söndersparkat. Som läsare vet i från början vem de skyldiga är och så småningom också varför. Kvinnan har lyckats ringa larmnumret och larmcentralen spelar in de ljud man hör. Dessutom finns fotspår av två personer på brottsplatsen.

Det är historien om överklass och en dysfunktionell familj där fadern begår självmord efter att ha orsakat ekonomisk krasch både för sig själv och för sina kunder. Modern knaprar piller, sonen sänds till internat medan den yngre systern omhuldas av föräldrarna vilket får hatet att växa i sonen. Som motbild får vi Alex Morrows egen vrede mot sin familj och den kriminella brodern och en helt annan klasstillhörighet.

Det är lite ”dussindeckare” över språket, trots att storyn är mycket bra. Dessutom blir jag lite störd när jag hittar felaktigheter (men det kanske är något fel i den svenska översättningen?). När Kay (en barndomsvän till Morrow) mitt i natten ska ta sig hem tillsammans med sina söner efter ett polisförhör får hon inte skjuts av polisen och hon undrar hur de ska ta sig hem – hon fick inte med sig handväskan och har då inga pengar. Hon avfärdas av polisen och hon börjar gå hemåt tillsammans med sina två pojkar genom otrygga kvarter. Morrow deltog inte i förhören men kör ifatt Kay och pojkarna i sin egen bil för att köra dem hem. ”Morrow såg Kay rätta till handväskans rem”, står det när de kliver in i bilen.

Boken har fått lysande recensioner, så det kanske bara är jag som är lite petig. Dessutom blev jag tvungen att snabbläsa den eftersom den ska lämnas tillbaka till biblioteket i morgon.

ISBN10: 9185419648
ISBN13: 9789185419647

Inga kommentarer: