söndag 27 november 2016

Tre bra deckare i väntan på julen

Vila i frid – Sofie Sarenbrant


Det kryllar av deckarförfattare i Sverige och Sofie Sarenbrant är för mig helt ny, men hon har tydligen skrivit två deckar innan denna, ”Vecka 36” och ”I stället för dig”.

Nu har jag läst i en deckare som utspelar sig på Hasseluddens spa, Yasuragi-spat som jag hört så mycket om, men aldrig besökt. Trots alla läskigheter i den här deckaren är den faktiskt en riktigt bra reklampelare för Yasuragi Hasseludden. Jag riktigt längtar till att åka dit.


Den här boken är lite som en ”Morden i Midsomer”-historia. Det ena mordoffret följer det andra. Den är riktigt välskriven och spännande, precis som en avkopplande deckare ska vara. En riktigt bra avslapparbok, det går inte att sluta läsa, men ändå vill jag nog klassa den som mysdeckare - trots alla hemskheter.

Adlibris Pocket Ljudbok  Bokus Pocket E-bok Ljudbok   


Beneath the Bleeding (Med gift i blodet) – Val McDermid


Många av mina favoritförfattare när det gäller spänningslitteratur kommer från UK. Val McDermid är från Skottland och du har säkert träffat på TV-serien ”Mord i sinnet” eller ”Wire in the Blood” som den heter på originalspråket. Jag har sett några avsnitt, dock inte alla, och den som verkligen fastnade i mitt minne är skådespelaren Robson Green som gör ett fantastiskt porträtt av psykologen Dr Tony Hill. TV-serien bygger på böckerna, men som alltid så tycker jag att böckerna ger så mycket mer än filmen.

I den här boken råkar Tony ut för en våldsam patient med en yxa och den händelsen ger honom möjlighet att se ett sjukhus från patientsidan. Den motvilliga patienten Tony ser till att rymma flera gånger trots sitt skadade ben. En välkänd fotbollsspelare mördas med gift, på en fotbollsarena sprängs en läktare med många döda och skadade som följd, allt pekar på ett terrordåd. Hur skulle profileraren Tony Hill kunna få ro i sjukhussängen när han ser sig kunna göra nytta på annat håll?

Adlibris Häftad E-bok  Bokus Häftad MP3  


Cross and Burn (Brända broar) – Val McDermid


Ännu en deckare med Tony Hill och Carol Jordan. Det finns några böcker mellan dessa båda, men historierna är alltid avslutade även om det vore en fördel att riktigt veta vad som hänt i relationen mellan de båda udda förkämparna för rättvisa. För här är de åtskilda. Carol och hennes avdelning finns inte mer. Carol har lämnat polisyrket och lämnat Tony, som hon beskyller för att ha orsakat hennes brors och svägerskas död. Hon vill aldrig mer se honom.

En seriemördare härjar. På det första offrets kavaj hittas Tonys blod och en polis utan närmare bekantskap med Tony ser sin möjlighet att göra karriär på en förövares kända namn och bortser från andra brottsspår. I utredningen finns Paula som tidigare jobbat i teamet med Carol och Tony och nu ser hon det som sin uppgift att försöka spåra upp Carol och be henne om hjälp.

Det är en njutning att läsa Val McDermid!

1 kommentar:

Raj Chandrakant sa...

Mycket informativt och imponerande inlägg som du har skrivit, detta är ganska intressant och jag har gått igenom det helt, här är hur jag fick tillbaka min älskare med hjälp av Dr Obodo för mer info (templeofanswer@hotmail.co.uk, +234 8155 42548- 1)