tisdag 19 april 2016

Mellan sommarens längtan och vinterns köld – Leif GW Persson

Romanen kom 2002 och är första delen i en trilogi. Den handlar om polisspåret i Palmemordet och eftersom jag bara sett filmatiseringen ”En pilgrims död”, så började jag läsa den med förtjusning.

Leif GW Persson har som vanligt intressanta infallsvinklar och skriva det kan han, men ibland blir det lite för mycket ord, dvs. lite ”pratigt”, för min smak – så jag kan inte påstå att jag sträckläser direkt. Men intresset hålls vid liv, även om jag lägger ifrån mig boken i rätt så långa stunder. Jag känner igen mig i tiden där romanen utspelas och jag känner igen persongalleriet: norrlänningen Johansson, Jarnebring och så Bäckström förstås, han är också med på ett hörn. Och inte att förglömma den fiktive statsministern som är en kopia av Olof Palme. Jag tycker mig även känna igen Hans Holmér, men där kan jag ha fel.

En amerikansk journalist faller ut genom ett fönster på femtonde våningen och träffar nästan en 55-årig man som är ute och rastar sin hund. Tydligen hade hunden ryckt undan ägaren och därför räddat hans liv för att i nästa stund träffas av offrets sko som tog den arma jycken av daga.

Journalisten efterlämnade ett självmordsbrev i sin skrivmaskin, i alla fall tolkar polisen det på det sättet, även om den engelska texten är lite poetisk – men han var ju journalist. Något förbryllande är att hans sko har en ihålig klack och där göms en nyckel till ett bankfack, förmodligen i staterna, och en papperslapp: An honest Swedish cop. Lars M. Johansson ...

Den inbundna boken är på drygt 570 sidor, så det tar lite tid att ta sig igenom. Men det är det väl värt! Nu väntar de två andra böckerna,”En annan tid, ett annat liv” och ”Faller fritt som i en dröm”, men jag sticker emellan med några andra, tror jag.

Bokus Pocket E-bok MP3 Storpocket Adlibris Pocket Ljudbok   

Inga kommentarer: