måndag 31 augusti 2015

Det slutna ögat - Belinda Bauer

Mina förväntningar på författaren är skyhöga efter Exmoor-trilogin Mörk jord, Skuggsida och Ni älskar dem inte. Efter dessa har tyvärr inte böckerna riktigt hållit samma höga kvalitet. Jag gillade även Betraktaren och Livets och dödens villkor, även om jag har lite svårt att placera böckerna i kriminalfacket.

"Det slutna ögat" befolkas av flera karaktärer som med nöd och näppe kan sägas existera inom normalitetens ram. Kriminalkommissarie John Marvel är också lite speciell "Han hade aldrig mött en människa som han inte föraktade - eller, på sin höjd, såg ned på - och han kunde se de dåliga sidorna hos vem det vara månde". Inte så konstigt kanske, men samtidigt är han en kriminalare som inte bangar för att anlita medier, även om han till en början inte tror på dem och föraktar deras "slutna öga".

Alla Belinda Bauers romaner kan beskrivas som psykologiska och framför allt väldigt annorlunda. De sticker ut!

Jag är väl lite som kommissarien, jag har svårt att tro på det ockulta, men i den här romanen tar det övernaturliga plats och får finnas. Kommissarien blir övertygad så småningom, men inte jag. Så du som känner att det inre ögat ser vad våra normala sinnen inte gör, får säkert utbyte av den här romanen.

Jag känner mig något ambivalent. Jag vill ju att kriminalromaner ska: presentera ett brott, ha ett polisutredare/-team som kämpar med att hitta en förövare med en massa ledtrådar hit och dit, och i slutet så avslöjas gärningsmannen även om han kanske inte alltid åker fast. När brotten får sin lösning genom "syner" i stället för misstankar och bevis, då tappar jag intresset. Ändå börjar det så bra med en liten pojkes fotavtryck i cementen. Fotavtrycken upphör helt plötsligt, och pojken är borta. Fotavtrycken är allt hans mamma har kvar och hon putsar dem noggrant varje dag med en tandborste. Jag har full förståelse att hon söker hjälp hos ett medium, när polisen är maktlös.

Det här är ingen spänningsroman eller bladvändare, men en rätt så bra förströelsebok, för skriva det kan hon, Belinda Bauer. Boken är lättläst och ganska kort - och det är ett minus för mig för jag älskar tegelstenar!


Boken är ett recensionsexemplar från Modernista och hade jag inte haft så höga förväntningar, så hade jag säkert upplevt boken som bättre.

Inga kommentarer: