söndag 27 juli 2014

Otäck läsning i sommarhettan - Victoria Bergmans svaghet


Mord och psykoterapi står det på omslaget på dessa tre böcker, alla ingående i en trilogi, dvs. det är egentligen "en" enda bok, men varje del består av ca 400 sidor, så det är en mastig och OTÄCK historia.

Svenska deckarakademin skriver: "En hypnotiskt fängslande psykoanalys i kriminallitterär form". Det håller jag absolut med om, men du ska ha goda nerver för att läsa den!

Den handlar om sexuella övergrepp på barn, rituella mord, balsamerade mordoffer, barn som slåss i burar och multipla personligheter och allt i en enda salig röra. Inte lätt att få grepp om historien, men den är oerhört fängslande. Kapitlen är korta och rakt på sak. Handlingen förs framåt i rasande fart.

Victoria Bergman söks av kriminalaren Jeanette Kihlman, eftersom hennes namn dyker upp i utredningen. Men hon finns ingenstans även om Jeanette lyckas få tag på henne en enda gång per telefon! Victoria Bergman har skyddad identitet.

Vi läsare får följa psykologen Sofia Bergmans egna hjärnspöken och attraktionen mellan Sofia och Jeanette. Vi vet hela tiden mer än polisen, vilket är helt okej och väsentligt för att föra historien framåt på sina vindlande irrvägar.

Författarparet Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist har skrivit en kioskvältare i tre delar, men jag är inte säker på att jag rett ut allt, även om jag läst alla tre böckerna ganska nära varandra den här sommaren. Jag får skylla på att mina tankar just mera är hos dottern på sjukhuset än i boken jag läser. Det känns faktiskt som om jag inte riktigt greppar historien till fullo. Men fängslande är den, "so, what the heck!" Det känns riktigt att varje del avslutas med "Tack till: Inte en jävel."

Har du goda nerver och älskar rafflande historier, får du bara inte missa dessa tre böcker:
Kråkflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Gillade första boken bäst. Men visst är det Victoria Bergman? :)

Sladdertackan sa...

Visst är det Victoria! Tänk att den där Tryckfelsnisse ska ha sina långa fingrar med överallt ... ;)