torsdag 13 september 2018

I stället för dig - Sofie Sarenbrant


Det här är en fristående fortsättning på boken ”Vecka 36”. Den boken har jag inte läst, men jag får en god uppfattning om vad som hände i den när jag läser den här. Det här är en riktigt, riktigt bra berättelse! Men som alltid så beror ju omdömet på om man lyckas koncentrera sig på läsningen och just nu hoppar jag runt på kryckor, så jag kan inte göra så mycket annat.

Det har gått 16 år sedan spädbarnet Adam, den kidnappade gravida Agnes barn, försvann (boken ”Vecka 36”). Agnes har svårt att släppa Adam, men nu har hon bestämt sig. Hon ska gå en sorghanteringskurs, hon ska bli mer närvarande för sin familj, maken Tobbe och dottern Nicole. Är det för sent?

Nicole har aldrig riktigt fått veta vad som hände när Adam försvann och hon börjar leta på nätet och mer eller mindre av en slump hittar hon sina föräldrar, men med ett annat efternamn. De har bytt namn! Nu hittar hon artiklarna om brottet och tänker: Stackars mamma!

Alla hemligheter får Nicole att bestämma sig att ta kontakt med den kriminalreporter som skrev om fallet och resa till Brantevik, allt för att själv få reda på så mycket som möjligt och kanske hjälpa sin mamma. Den numera pensionerade reportern får inte veta vem hon är, hon påstår att hon utbildas till journalist och intresserar sig för det här gamla fallet.

Det går inte riktigt som Nicole tänkt sig. Reportern känner sig viktig som mentor, men samtidigt ser han en chans att frilansa och än en gång få artiklar i tidningen. Och Nicole får lappar under dörren i Brantevik, lappar som kan tolkas som hot.

Berättelsen går på hög fart hela tiden och personerna är intressanta och levande. Jag vill läsa mer om huvudpersonerna, - ja, även om Love och Gunilla. Vad händer sedan i deras liv? Men låt det inte gå 16 år, Sofie Sarenbrant!

Adlibris Pocket Bokus Pocket E-bok MP3  

Inga kommentarer: