fredag 6 juli 2018

Vänd dig inte om - Tove Alsterdal

Vem är hon, Tove Alsterdal?, tänker jag när jag läser. Vilken lycka att kunna skriva så! En titt i Wikipedia avslöjar att hon är både journalist och dramatiker och att hon dessutom varit redaktör för Liza Marklunds romaner. Tove Alsterdal är ingen duvunge precis, det är bara jag som inte läst henne tidigare. ”Vänd dig inte om” är hennes fjärde, fristående kriminalroman.

Författaren placerar handlingen på gamla Beckomberga, alltså där ”sinnessjukhuset” legat. När vi var unga sa vi ”Akta dig så du inte hamnar på Beckomberga!”. Psykiatri har alltid både fascinerat och skrämt människor – och det är väl så, det vi inte vet något om – det skrämmer!

Men det som skrämde mig mest var beslutet att lägga ner mentalsjukhuset. Många patienter slussades ut i samhället till ett liv de inte klarade av och många hamnade på gatan i hemlöshet. När jag kom till Sverige och Stockholm på sextitalet såg jag inga hemlösa – jag trodde Sverige var helt förskonat och jag beundrade den regering som tog hand om de svagaste. Tiderna förändrades.

Eva är en av huvudpersonerna i boken. Hon följer efter sin f.d man, hon ”stalkar” honom. Hon ringer, skriver mail, sms-ar. Men hon ser det inte så, hon försöker få kontakt. Prata om det som varit, prata om sin son som såg Svante som sin far även om han inte var den biologiska fadern. De var i alla fall gifta i många år. Hon står på kvällen utanför fönstret och tittar på Svante och hans nya kärlek i det nybyggda huset i Beckomberga och följer efter honom när han går till affären för att köpa snus. Hon står och väntar tills han kommer ut och irriteras av tiggaren utanför. Svante är sig inte lik, han är vresig och vill bli av med Eva. ”För fan Eva … Vad är det du inte förstår? Jag vill aldrig mer se dig, fattar du det? Gå, bara gå härifrån”. Eva vaknar desorienterad och hittar Svante död, knivskuren. Vad hände? Eva blir mordmisstänkt och häktas efter omplåstring på sjukhuset. Dödade hon sin exman? Vart tog vittnet, den tiggande kvinnan, vägen?

Beckombergaområdet har byggts om till bostäder och många har flyttat till ”idyllen”. Men är det en idyll? En mystisk figur smyger runt och tittar in genom fönstren på kvällen. Några pojkar hittar ett kranium och när pappan kräver att få veta var, hittar han ännu en död människa. Polisen spärrar av och hittar flera lämningar. De bofasta ordnar kvällsvandringar för att trygga området.

Riktigt spännande, välskriven och lite annorlunda. Fantastiskt bra – missa inte den här om du älskar deckare!

Adlibris Pocket CD Bokus Inbunden  

Inga kommentarer: