torsdag 12 juli 2018

Monster – Ingrid Elfberg


Hua, vilket monster! Den här boken tangerade vad jag står ut med. Ändå följer den receptet för många andra psykologiska thriller, nämligen vad som hände i barndomen. Receptet för så ”skapas ett monster”. Den är spännande, men måste morden verkligen vara så utstuderade? Så bestialiska?

Jag känner inte till Ingrid Elfberg, men hon har skrivit flera böcker tidigare, det här är en fristående fortsättning av ”Den du borde frukta.

Så här skriver hon själv om boken:
Den är nog den råaste och mest nerviga och hudlösa historia jag skrivit. Jag var en av alla dom där ungarna som gick till skolan med en klump i magen. Jag råkade sällan ut för något riktigt illa men hoten om stryk och glåporden och rädslan räckte mer än väl.

Författaren har skrivit en ny bok ”Lilla Dockan”, som utkom i höstas.

Polisen Erika Ekman flyttar hem till Östersund. Hon har ett sargat förflutet med en misshandlande man, som nu sitter i fängelse. Erika är gravid efter att han våldtagit henne. Och hon kan inte förmå sig att göra abort, barnet har ju inte gjort något. Hon får låna en stuga av sin äldre bror Stefan, men hon talar inte om vad hon varit med om.

Hon känner poliserna i Östersund och hon dras snart in i utredningen om vad som först troddes vara ett självmord på en avrättningsplats. Ganska snart inser man att bygdens välkända politiker inte begått självmord utan avrättats. Det här är bara början. Snart upptäcks flera makabra mord och offren har gått i samma klass i Östersund. Stefans klass.

Det är en bladvändare som heter duga, och det är tur att det bara är en påhittad historia, annars skulle jag nog inte sova gott på natten. Jag kommer att läsa flera böcker av Ingrid Elfberg, bara jag hittar dem på biblioteket.

Boken är utgiven av Bokfabriken och detta läser jag på deras hemsida: ”Bokfabriken är ett ungt, snabbväxande förlag utan några kopplingar till de stora förlagskoncernerna. Vi som jobbar med förlaget drivs av en passion för högkvalitativ underhållningslitteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner eller gedigna fackböcker om intressanta ämnen. Vårt personliga engagemang gör att vi jobbar lite hårdare med varje utgiven bok och vi lyssnar alltid på vad våra läsare och kunder tycker.”
Adlibris Pocket CD-MP3 Bokus Inbunden Pocket E-bok 

Inga kommentarer: