onsdag 18 januari 2017

Blot – Håkan Östlundh

Den fjärde boken om gotlandspoliserna är en blodig historia och en riktigt bra sådan, men jag gillar den ändå inte. Den inleds med att Fredrik Broman ligger medvetslös på Karolinska sjukhuset. Sedan börjar berättelsen, som även den har hopp hit och dit. Faktiskt så blev jag något förvirrad först när jag läste. Att hela tiden tvingas återvända till små snuttar från sjukhuset, om och om igen, irriterar min läsning. Hellre då lite längre avsnitt när nu berättelsen kräver två parallella historier - för att få bakgrund till Fredriks olycka – och för att få berättelserna att flyta ihop.

En man och en kvinna hittas brutalt mördade. Mannen har fått ta emot flera kraftiga slag från något som kan vara ett svärd. Han är alldeles sönderhackad och svår att identifiera och helt klart den som provocerat mördarens ursinne. Kvinnan heter Kristina och hennes man har just återvänt från en lång arbetsrelaterad utlandsvistelse i Tokyo. Troligtvis är det han som är offret, om inte, så är han försvunnen. Parets två vuxna barn försöker greppa vad som hänt. Det är inte den enda tragedin som drabbat familjen, den äldsta dottern tog sitt liv för många år sedan.

Det är är en spännande historia, men jag gillar inte det sönderhackade sättet den berättas på. Ändå tror jag att många som gillar den här typen av böcker kommer att tycka om den.

Varför är titeln ”Blot”?

Adlibris Pocket Bokus Pocket MP3 nedl e-bok 

Inga kommentarer: