onsdag 29 april 2015

Bergens väktare - Conn Iggulden



Conn Iggulden kan verkligen berätta historia i romanform. Det här är den tredje delen i hans serie om mongolhärskarna och deras krigföring och utvidgning av mongolriket.

Det går nog inte att skriva den här berättelsen utan att boken till största delen består av krigsscener, krigslist och blodbad. Jag lever mig in i scenerna med håll och hår, jag rider på en häst och spänner min pilbåge, ganska skrattretande egentligen.

Djingis Khan har besegrat kineser, men nu vänder han sig västerut och möter en helt annan krigsmakt. Det blir ett långt fälttåg och Djingis Khan visar ännu en gång sin styrka som fältherre och strateg.

Djingis tvingas utse sin arvinge till att bli khan efter honom. Hans båda äldsta söners rivalitet sliter sönder det enade mongolriket. Kanske Jochi den äldste sonen inte alls är hans son, modern var bortrövad och våldtagen och Djingis har svårt för sonen. Upplösningen av dramat är hjärtskärande och kanske inte med historien överensstämmande, vad vet jag.

Spännande är det och jag kastar mig över nästa bok i serien.,

De två böckerna innan kan du läsa om här:





Inga kommentarer: