torsdag 22 november 2012

Bokaholic


Jag läser pocketboken Viskleken av Arne Dahl med hjälp av ett förstoringsglas, så det tar lite tid. Undrar du varför så beror det på att jag opererat mitt ena öga och just nu inte har några glasögon som passar. Men det går det också, det tar bara lite längre tid. Jag hade tänkt avstå från att läsa under den här tiden, men är man bokmissbrukare så är man. Varför då i pocketversion? Jo, jag fick låna den av min granne och alkoholister kan inte ha sprit hemma och en bokaholic kan tydligen inte ha en oläst bok hemma.

Den nya hemliga Opcop-gruppen inom Europol leds av Paul Hjelm, bekant från A-gruppen (den polisgrupp i Sverige som Arne Dahl skrev om tidigare). Gruppen ska ju vara hemlig, men ändå har någonting läckt ut. Någon har nämnt något och sedan har det spritts vidare, från land till land, det är det som är Viskleken, men här har inte meddelandet förvanskats.

Den internationella brottsligheten kräver en rörlig polisstyrka som kan verka internationellt, och här händer säker i Stockholm, London, Kina, Haag, Tyskland, Polen, Lettland, USA m.fl. ställen. Konstigt nog är det inte svårt alls att hänga med. En eloge till författaren. Han är skicklig! Det är en spännande verklighetsflykt - även om själva brottsligheten har motsvarigheter i vår omvärld.

Brottsligheten rör sig som vanligt sist och slutligen om pengar och då finns inga gränser för hur man tillskansar dem: narkotika och miljöförstöring av stora mått - bland annat. Några mord är småpotatis för brottssyndikatet när stora pengar står på spel.



Inga kommentarer: