söndag 22 maj 2011

Stockholm rosé - Sophia Wolf Lösnitz

En lättsam chick-litt-roman, eller? Lite tveksam är jag, men visst är den bitvis hejdlöst rolig och skriven med en frispråkig och mustig dialog de fyra väninnorna emellan. Den unga författarinnan är helt klart inspirerad av Marian Keyes och av Sex and the City, men har inte riktigt fått med djupet. För på något sätt blir det för mycket yta, för mycket supa, för mycket bakfylla.

Desdemona eller Destiny som hon kallas blir lämnad av sin pojkvän Ludwig på det som skulle ha varit deras förlovningsfest. Han drar i stället till Dubai med den 19-åriga Bambi och Destiny sitter ensam kvar i den nyinköpta lägenheten och firar sin 26-årsdag och får åldersnoja. Hon ska ha tillbaka Ludwig, och funderar ut en plan i sex steg. Nu gäller det att genomföra den, men det är inte så lätt. Väninnorna tycker Ludwig är skit och att hon ska glömma honom. Och de festar, morgon och kväll och köper kläder och skor. Det är en livsstil som Destinys ekonomi inte tillåter.

Allt är inte glamour. Det finns mörka inslag. Sara kommer tillbaka från LA, fet och plufsig, hon som var en tjusig modell. Väninnorna känner knappt igen henne. Tessan tar en överdos och hamnar på sjukhus.

Men det är en lättsam läsning och till sist kommer huvudpersonen Desdemona till insikt. Jag undrar varför alla väninnorna har namn utom Tessans lillasyster som benämns just det: Tessans lillasyster.

Dialogen mellan vänninnorna är helt underbar och jag tror att det här är en bok som skulle göra sig utmärkt som film.

Så måste jag bara tillägga att jag får lära mig ett nytt namn på det kvinnliga könsorganet: Trudiluttan. Medge att det är gulligt, mycket mer beskrivande än det numera vedertagna snippan som får mig att tänka på en snipig gammal käring.

ISBN10: 9100125393
ISBN13: 9789100125394

Inga kommentarer: