tisdag 24 maj 2011

Nionde Grottan och De målade grottornas land - Jean M. Auel

När jag besökte Stockholm fick jag dessa två böcker av min systerdotter. "Här har du något att läsa, du gillade väl också dem", sa hon. Jag erkände att jag inte läst alla, jag tyckte om Grottbjörnens folk när den boken kom, men jag var betydligt yngre då. Sedan tröttnade jag när jag läste Mammutjägarna, tror inte ens att jag läst ut den. Men nu har jag i alla fall tröskat igenom både Nionde Grottan och De målade grottornas land.


ISBN10: 9170020914
ISBN13: 9789170020919
 Nionde Grottan
läser jag i pocketupplaga - 935 mastiga sidor. Boken kunde med fördel ha strukits ner till hälften, det är ständiga upprepningar, om och om igen. Jean M. Auel må tillhöra Menza och ha en gedigen kunskap på området, men måste hon för den skull försöka slå i en annan stackare allt om och om igen med stenyxan.

För boken kunde varit bra, bitvis är den intressant. Jondalar återvänder från sin långa resa med Ayla, hennes hästar och varg hem till sitt folk. Åter får Ayla lära sig en ny kultur och hon för också med sig mycket kunskap till sitt nya samhälle. Särskild relation får hon direkt med deras Zelandoni ("medicinkvinna och kontaktperson med andevärlden"). Med henne kan hon diskutera den läkekonst hon fått lära sig av klankvinnan Iza och den magi hon upplevt under påverkan av starka rötter.

På sommarmötet förenas Ayla och Jondalar, de knyts samman med band. Boken handlar mycket om relationer, om hur människorna förhåller sig till varandra och hur samhällena är uppbyggda. Ayla föder sin och Jondalars dotter Jonayla, men involveras mer och mer med Zelandoni och accepterar att bli akolyt (lärjunge).

ISBN10: 9170028753
ISBN13: 9789170028755
De målade grottornas land
Inbunden 669 sidor - samma sak här: kunde ingen ha hjälpt författarinnan och strukit ner lite? Det blir väldigt tradigt att gå in och ut ur grottorna där det sida upp och sida ner beskrivs den ena djurmålningen efter den andra.

Ayla är nu akolyt och måste genomföra vissa ritualer som ingår i utbildningen. Det innebär att hon har svårt att få familjelivet att gå ihop. Hon är ofta trött. Tillsammans med Zelandoni ger sig Jondalar, Ayla och Jonayla ut på en lång Donierfärd för att besöka de heliga platserna.

Hemma i nionde grottan igen är det dags för Ayla att markera solen och månens ställning på himlen under ett år, hon måste vaka. Hon kan inte följa med till sommarmötet innan hon är klar utan kommer att ansluta senare, men hon har upptäckt att hon är havande igen och ser fram emot att få delge Jondalar den glada nyheten. Så kallas hon av den Stora Modern och krävs på ett omänskligt offer för att få motta Kunskapens Gåva.

Slutknorren i boken blir ett svartsjukedrama som med nöd och näppe slutar i ond bråd död.

Inga kommentarer: