måndag 4 september 2017

Hon som vakar - Caroline Eriksson

Boken fanns oväntat i min postlåda för rätt länge sedan, men sommarläsningen har visst gått lite sisådär eftersom jag har haft mycket annat för mig. Ett stort tack till förlag och författare för boken med författarens hälsning till mig på insidan. Omslaget är aptitretande - en kvinna som gläntar på persiennerna för att se ut. Bilden signalerar både instängdhet och spioneri och fångar bokens handling.

Författaren Elena har separerat från sin man, temporärt, de behöver båda fundera över vilken väg deras äktenskap ska ta. Elena mår psykiskt dåligt, det framgår med all tydlighet. Hon gömmer sig i sitt hyrda radhus, hon har skrivkramp och hennes syster är mycket orolig. Grannens unga pojke blir den katalysator som får Elena att börja intressera sig för omvärlden igen. Leo ringer på, han är fascinerad av att ha fått en författare som granne och själv när han författardrömmar. Lite i taget berättar han om sitt kaotiska hemliv och den mobbning han får utstå i skolan.

Elenas författarhjärna triggas av berättelserna och hon börjar noga observera grannfamiljen. Vilka mörka hemligheter döljer sig i grannhuset? Elena börjar inte bara skriva, hon blir djupt orolig. Vad är fantasi och vad är verklighet? Kan Elena förhindra ond, bråd död? Lägger hon djupare innebörd i det hon ser? Blandar hon ihop fantasi och verklighet eller finns det fog för hennes misstankar?

Det är en mörk berättelse om ett sargat psyke men jag har lite svårt att helt ta den till mig. Det är lite för mycket själsligt dunkel för min smak. I boken finns flera berättarröster och läsaren får historien sedd från flera håll. Boken är dock spännande och svår att lägga ifrån sig. Det är en skickligt berättad historia!

Det här är Caroline Erikssons fjärde bok. Jag har läst två av dem. Den första ”Djävulen hjälpte mig” tyckte jag mycket om - jag gillar läsa dramatiseringar om verkliga brott.

Adlibris Inbunden Bokus Inbunden E-bok Ljudbok

Inga kommentarer: