söndag 27 augusti 2017

Far from True – Linwood Barclay

Jag har läst en enda deckare förut av författaren och blev helförtjust. Den här hittade jag i bibliotekshyllan och då fick den följa med hem.

Berättelsen startar med en sista föreställning på utomhusbion. Det är nostalgi för de äldre och ungdomarna kommer ihåg när de fick följa med föräldrarna och somna i baksätet. Plötsligt hörs en smäll och hela ”biografväggen” faller ner och krossar de främsta bilarna och personerna inuti dem. Ytterligare en tragedi i den lilla staden Promise Falls.

I hela 446 sidor följer jag invånarna i staden, en bitter vårdnadstvist som leder till mordförsök, en dotters överraskning när hon upptäcker ett hemligt rum för sex i sin döde fars hus, ett par gamla mord som ännu inte lösts (tidigare böcker) och en lite konstig politiker som vill återta borgmästarrollen i staden – även om han blev sparkad p.g.a. sexuella aktiviteter med en minderårig. Hit har Cal Weaver, numera privatdetektiv, återvänt efter att både hans fru och son avlidit (tidigare böcker). Som ni förstår borde jag läsa alla böckerna i turordning, eftersom de är som en enda lång berättelse. Något väsentligt följer alltid med till nästa bok.

Polisen Barry Duckworth upptäcker ett samband mellan de otäcka händelserna. Siffran 23. Någon har dödat 23 ekorrar och hängt upp dem till beskådande. En collegeelev antastar en annan och blir skjuten av skolvakten – han har siffran 23 på sin jacka. Utomhusbions screen sprängdes kl. 23.23 osv.


Om jag får upplösningen i dramat – NEJ! Jag måste få tag på nästa bok som heter ”The Twenty-Three”, jag får beställa den på biblioteket.

Adlibris Inbunden Pocket E-bok  Bokus Inbunden Häftad

Inga kommentarer: