lördag 11 februari 2017

Playground – Lars Kepler

Så trög den här boken var i början - när jag hade läst ca 70 sidor var jag nära att ge upp. Men skam den som ger sig – jag fortsatte.

Jag vet inte riktigt vem författarparet sneglat på när man skrivit ihop den här berättelsen, men om det är Stephen King, så når de inte riktigt fram. Fast å andra sidan har King även skrivit bottennapp enligt min bedömning.

Kepler beskriver dödsriket, eller rättare sagt anhalten mellan liv och död, mycket målande och livfullt. Det är en hamnstad där man hamnar vid exempelvis hjärtstillestånd, och som vi alla vet så är inte tidsuppfattningen densamma i denna skuggvärld som i verkliga livet. Här hinner mycket hända på de sekunder eller minuter som hjärtat står stilla. I boken är skuggvärlden en gammal kinesisk hamnstad, där båtarna hela tiden fylls av de passagerare som ska vidare till det riktiga dödsriket. Kanske är inte hamnstaden kinesisk, kanske är det Kina som härmat hamnstaden, för denna mellanstation är uråldrig. Det är grått och dystert. De lagar som sägs råda har inte mycket med rättvisa att göra.

Spänningen hålls uppe i mitten på boken, då tycker jag faktiskt att den lyfter ordentligt. Jasmins kamp för sin son, när hon frivilligt återvänder till hamnstaden för att hjälpa den lilla sonen att ta sig tillbaka till livet är riktigt bra. Däremot gillar jag inte den utdragna slutstriden, den pågår sida upp och sida ner och jag hinner faktiskt bli uttråkad igen.

Om Kepler fortsätter att skriva i denna genre, så är jag övertygad om att nästa bok blir betydligt bättre!

Adlibris Pocket Bokus Inbunden Pocket CD Storpocket  

Inga kommentarer: