onsdag 11 september 2013

Kreativitetskoden - Nicolas Jacquemot



Här får vi lära oss vad kreativitet egentligen är. Men jag tror knappast någon blir kreativare av att läsa boken. Däremot framgår det tydligt att kreativiteten många gånger hämmas av omgivningen, till exempel omedvetet av föräldrarna. Det är viktigt att barnen får pröva sina idéer. Jag kommer osökt att tänka på Astrid Lindgrens Emil i Lönneberga - han måste ha varit full av kreativitetslust!

Det är en läsvärd bok och visst ger den nya infallsvinklar, men den har tyvärr inte gjort mig kreativare - jag är nog för lat. :D

Vill du läsa min recension så hittar du den på Litteraturmagazinet:
http://www.litteraturmagazinet.se/nicolas-jacquemot/kreativitetskoden-fran-ide-till-succe/recension/viola-kondracki

Adlibris Bokus

1 kommentar:

ansepanse sa...

det är ju inte alltid det räcker med att bara läsa en bok :) eller hur? man måste nog vilja ändra sig också
jo, Emil var säkert väldigt kreativ:)
kramar