onsdag 6 juni 2018

Neapelsviten - Elena Ferrante


Jag fick en pocket av en reskamrat under vistelsen i Spanien. Det var den första boken i Neapelsviten av Elena Ferrante. Lite trög, tyckte jag den var i början, men sedan kunde jag inte sluta läsa. Det var de många namnen (smeknamnen) som var min stötesten när jag började läsa.

Elena Ferrante är en ny bekantskap för mig och namnet är en pseudonym. Kan ju vara ett försäljningstrick, men vem är hon eller han? Jag tror att det är en kvinna. Elena Ferrante har skrivit under pseudonym i många år och hon har varit produktiv.

Det här är riktigt stor litteratur. Böckernas berättarröst är Elena Greco, eller Lenuccia eller Lenù och hon är född 1944, bara några år tidigare än jag. Här skildras inte bara uppväxten i ett fattigkvarter i Neapel utan även de politiska skeendena, camorran m.m. Det är berättelsen om två väninnor, där den enda lyckas ta sig bort genom akademiska studier till ett liv som hyllad författare. Men är det så? Har Elena verkligen kommit loss från fattigkvarteret eller bor en del av henne kvar.

Första boken börjar med att den numera etablerade författaren Lenuccia blir kontaktad av Lilas son - Lila har försvunnit. Han tror att mamman är hos Lenuccia, men de har inte haft kontakt på många år. Lila heter egentligen Raffaella, men kallas också Lina. Lenuccia och Lila var kamrater redan under uppväxten. Vänskapen har hela tiden varit tveeggad. Lila var den som var smart, men Lenuccia var den som satsades på och som fick studera.

Deras vänskap bygger, förutom på att de ställer upp för varandra i utsatta lägen, även på ren konkurrens. Ibland är de rivaler om samma man. Ibland sårar de varandra medvetet. Ibland skriver Elena som om Lila var den onda och hon själv den goda. Ibland är de nästan sammanblandade i samma person.

Elena känner sig ofta underlägsen, men det tror jag även att Lila känner. Ibland förstår de varandra inte alls, ibland är de ifrån varandra under långa perioder. Ibland är Lenuccias känslor nästan hatiska.

Lilas försvinnande blir upphovet till Lenuccia skriver deras historia, något hon dyrt och heligt lovat Lila att aldrig göra. Kanske kommer skrivandet att tvinga Lila att ta kontakt?

Den stora personligheten i romanbygget är den smarta, magra, kvicka Lila. Hon som inte gör det man förväntar sig av henne. Hon står upp när det blåser motvind. Trots all hennes inneboende styrka går det aldrig riktigt bra för henne under längre perioder. Hon gör stordåd, men hon drabbas också av något som hon kallar ”gränsupplösningen” då hon ser världen och omgivningen annorlunda. Och nu har hon försvunnit.

Det här är fyra böcker väl värda att läsas!

Min fantastiska väninna Pocket E-bok
Hennes nya namn Pocket E-bok 
Den som stannar, den som går Pocket Ljudbok
Det förlorade barnet Pocket  Ljudbok

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

det blev tomt när man läst dessa.