tisdag 2 augusti 2016

22/11 1963 – Stephen King

Vilken fantastisk berättare Stephen King är! Den här boken har allt: parallella världar, tidsresor, nutidshistoria, spänningsmoment och inte att förglömma ROMANTIK!

Det är en mastig bok, den inbundna har nära 800 sidor, och lite kunde den nog ha kortats här och var, men å andra sidan njöt jag av varje bokstav, varje mening.

Jake Epping får i uppdrag av den döende Al att fortsätta hans strävan att förhindra Kennedymordet 1963. Al har länge i hemlighet gjort tidsresor till år 1958, platsen på hans restaurang som han kallar ”kaninhålet” ger tillgång till år 1958. Al har köpt kött till sina fettburgare till 1958 års priser, samtidigt som han kommit underfund med att han kan påverka historien genom att förändra skeenden i dåtid. Även om han är borta flera år så har bara två minuter gått i nutid när han återvänder. Däremot nollställs alla hans ingrepp när han vänder tillbaka till 1958.

Motvilligt men nyfiket låter sig Jake övertalas och tar emot de dokument som stärker hans identitet med nytt namn 1958 och lite pengar för uppehället, samt tips om vilka matcher han kan satsa på för att tjäna lite extra vid behov, innan han hittar ett jobb. Hans uppdrag är att förhindra Oswald att skjuta presidenten i Dallas och han har fem år till sitt förfogande. Först måste han dock ta reda på om Oswald är ensam gärningsman.

Och äventyret börjar!

Det är en mångbottnad och väldigt intressant historia. Jag imponeras av Kings textflöde – här är en författare som skriver ohämmat – allt in i minsta detalj målas upp. Det blir som att se en film. Jag känner och ser romangestalterna.

Jag har läste en hel del av Kings alster, men det var ganska länge sedan. Vissa skrämde vettet ur mig, andra tyckte jag var direkt dåliga. Den här däremot tycker jag är ett riktigt guldkorn. Det är ingen skräckhistoria utan mera lite åt fantasyhållet.

Riktigt bra och läsvärd!

Adlibris Pocket Bokus Pocket Storpocket E-bok

Inga kommentarer: