måndag 6 juli 2015

Spänning i sommarvärmen

Världarnas vinter – Ken Follett


Andra delen i århundradettrilogin. Den sträcker sig från 1933 till 1949 och familjerna är desamma som i första boken, men nu har också barnen vuxit upp och bildar egna familjer.

Första delen Giganternas fall handlade om första världskriget. Nu är det andra världskrigets tur. Krigsskildringarna, dvs. striderna, får stå tillbaka för berättelserna hur människorna påverkas. Det är ett omtumlande århundrade och många romaner har sin handling lagd här – Ken Follett har valt att skildra inverkan på familjerna i Amerika, England, Wales, Tyskland och Ryssland utan att lägga för mycket fokus på krigsbrotten. De nämns, begångna av flera länder, men författaren har försökt undvika att skildra koncentrationslägrens fasor alltför ingående.

Nu ska jag till biblioteket och försöka få tag på sista delen i bokserien.

Adlibris Bokus Inbunden Pocket  Storpocket E-bok

Final Witness – Simon Tolkien


Hurra! Jag har hittat en spänningsförfattare som jag inte kände till tidigare. Javisst, han är barnbarn till J.R.R. Tolkien med ”Sagan om ringen”-böckerna.

Det här är en spänningsroman om en rättegång. Tomas är en ung pojke som är smått förälskad i sin fars personliga assistent, Greta Robinson. Han ser inte mycket till sin far försvarsminister Peter Robinson, och när han är hemma är alltid Greta med. Tomas är mera bunden till sin mor, lady Anne Robinson och till deras fantastiska gamla gård ”De fyra vindarnas hus”.

Anne och Greta tolererar varandra, men ogillandet ligger i luften. Så en kväll bryter sig några gärningsmän in, Anne hinner knuffa in Tomas i ett lönnrum, som användes för att gömma präster i för länge sedan, och Tomas hör hur hon mördas. Han kan se en skymt av mannen och han känner igen honom som en man som Greta träffat.

Tomas anklagar Greta för att ligga bakom mordet av hans mamma och han får stå alldeles ensam. Hans far vänder honom ryggen och gifter sig med Greta.

Boken handlar om själva rättegången. Hur kommer detta att gå? Tomas är känd för att ha livlig fantasi och hans förälskelse i Greta och hennes avvisande av honom används av Gretas försvarsadvokat. Dessutom stöder hans far fullt ut att hans son far med lögner. Boken är riktigt spännande och jag sträckläste.

Hoppas jag hittar fler böcker av denna författare!

Bokus Häftad E-bok Adlibris Storpocket CD 

Besökaren – Lee Child


Kvinnor hittas mördade. De ligger hemma i badkaret, men det är inte vatten i karet utan kamouflagegrön färg. Hur kvinnorna bragts om livet lyckas inte rättsläkarna förstå. Den gemensamma nämnaren är att alla kvinnorna varit i militären, blivit sexuellt trakasserade, anklagat män och förstört karriärer och själva tvingats avgå.

En profilerare hos FBI har tagit fram en gärningsmannaprofil och vem passar in i den om inte Jack Reacher. Jack Reacher har alibi och kallas (nja, det är utpressning) in för att hjälpa till i utredningen. Från första början angriper Jack Reacher profilen, han tror inte på den.

Spännande sommarläsning!

Bokus Pocket  E-bok Adlibris Pocket E-bok   



Dödens bok – Reginald Hill


Jag brukar gilla att läsa om Pascoe och Dalziel, men inte denna gång. Jag läste hela boken, men jag tyckte den var urtråkig. Visst känner jag igen Hills intellektuella sätt att skriva, men kanske min negativism beror på att jag inte läst boken innan ”De dödas samtal”. Det görs många tillbakareferenser till det som hänt i den boken och jag svävar lite okunnigt i luften. Det blir många ord och boken fångar aldrig mitt intresse. Det är den sista boken från författaren, han avled 2012.

Bokus Inbunden  Pocket Adlibris Inbunden Pocket  




Inga kommentarer: