måndag 15 juni 2015

Fall of Giants (Giganternas fall) - Ken Follett

Jag älskar trilogier och beslöt mig för att läsa Ken Folletts århundradettrilogin. Jag hittade inte den första delen på biblioteket på svenska, så det fick bli den engelska i stället. Det kändes lite pirrigt att ge sig på över 900 sidor engelsk text – lite ringrostig är jag allt, det var ett bra tag sedan jag läste på engelska. Jag hade inte behövt oroa mig, det gick som en dans! Jag hajade lite till över stavningen ibland, men insåg snart att det var den amerikanska utgåvan jag hade i handen.

Första delen i sviten spänner över åren 1911 till början av 1924 och författaren låter oss följa en familjer i Amerika, England, Tyskland och Ryssland.

I Wales möter vi kolgruvearbetare och David Williams familj. David är fackföreningsordförande och hans dotter Ethel är i tjänst hos Earl Fitzherbert (Fitz) och hon blir god vän med Fitz syster Maud. Maud är en viljestark kvinna och suffragett och hemma hos Ethel pratas alltid politik. Men Ethel blir också mer än vän med Fitz trots att han är gift med en rysk prinsessa. Familjen umgås också med tysken Walter von Ulrich och när kriget kommer hamnar de på var sin sida. Det krig som alla trodde skulle vara några få månader, men åren gick.

I Ryssland sparar den fattige Grigori Peshkov varje slant han kan för att få ihop tillräckligt mycket för att köpa en biljett till Amerika. Planen är att han sedan i Amerika ska tjäna ihop pengar för att sända efter sin lillebror Lev, den bror som han tagit hand om efter föräldrarnas brutala död. Grigori är allvarsam och målmedveten, medan Lev är levnadsglad och ofta hamnar i knipa. Lev gör den flicka Grigori är förtjust i med barn, hamnar i trubbel och blir eftersökt för mord och övertalar Grigori att ge honom biljetten till Amerika. Men Lev hamnar inte i Amerika direkt utan i Cardiff, för även den tidens ”människosmugglare” var inte att lita på.

I Amerika jobbar Gus Dewar, son till senator Cameran Dewar, i nära samarbete med presidenten Woodrow Wilson.

Romanen är fängslande. Familjernas öden korsas. Kommer kärleken att överleva även om kvinna och man hamnar på olika sidor i kriget? Kriget är brutalt och kanske är den engelska aristokratin inte alltid mest lämpad att leda trupperna. Billy Williams protesterar när han ser sina kamrater stupa, en efter en. Och Ethel gråter när telegrammen levereras.

I Ryssland stundar revolution och Tyskland stöder Lenin ekonomiskt.

Jag beslöt mig för att fortsätta läsa trilogin på engelska, men väl i biblioteket var den delen utlånad, så nästa bok läser jag på svenska: Världens vinter (Winter of the World).

Adlibris Pocket eng Pocket sv Bokus Pocket eng Pocket sv LitteraturMagazinet

Inga kommentarer: