fredag 15 december 2017

Mannen som sökte sin skugga - David Lagercrantz

Millennium-serien som David Lagercrantz fortsatte på börjar bli lite tjatig. Det är kanske dags att avsluta den nu? Jag hade väldigt svårt att intressera mig för bokens början, jag hade läst nästan 200 sidor innan jag tyckte boken började bli intressant. Är det inte dags att låta Stieg Larssons mästerverk vila i frid?

Det finns så många bra böcker i deckar-thrillermiljö även av svenska författare. Böcker som stannar hos läsaren länge. Där finns Stieg Larssons millenniumserie. Jag minns handlingen i dem. Den förra boken av David Lagercrantz var jag positiv till, men jag kommer faktiskt inte ihåg handlingen. En annan författare vars verk stannat i mitt minne är t.ex. Inger Frimanssons ”Godnatt min älskade” och ”Skuggan i vattnet”

Lagercrantz bok börjar med att Lisbeth Salander sitter på kvinnofängelset Flodberga, där fångarna tagit över mer eller mindre. Där är den mafiosoliknande Benito som ständigt trakasserar den unga muslimska kvinnan varje gång tåget dundrar förbi. Vakterna vet, men blundar för övergreppen. Benito lyckas smuggla in stickvapen utan att vakterna reagerar. Lisbeth vore ju inte Lisbeth om hon inte ingrep. Lagercrantz lyckas både få in hedersrelaterat mord och våld och gamla övergrepp gjorda i svenska statens namn av pseudoforskare mot barn, och vars ekon fortsätter in i dagens samhälle.

I det stora hela kunde hela upplägget bli riktigt intressant, jag vet inte riktigt varför det inte blev så? Jag är tveksam till att ge David Lagercrantz en chans till.

Adlibris Inbunden E-bok Bokus Inbunden 

Inga kommentarer: