lördag 19 september 2015

Kvinna inför rätta (Apple Tree Yard) – Louise Doughty

Louise Doughty är en författare jag inte tidigare läst. Det här är hennes sjunde roman och den har blivit översatt till mer än tjugo språk. Jag kan förstå det, den är oerhört intressant även om jag inte skulle vilja placera den i thrillerkategorin.

Berättaren är en mogen kvinna, Yvonne Carmichael, framgångsrik forskare inom genetiken. Hon blir kallad till Houses of Parliament och håller ett anförande i ett av utskotten, och just denna dag råkar hon på en man som av någon anledning, som hon själv inte kan förklara, intresserar henne. Hon vet inte vad han arbetar med, inte vad han heter och ändå följer hon med honom när han vill visa henne ett underjordiskt kapell. De har sex. De fortsätter att träffas och har sex på obskyra ställen. 

Yvonne är lyckligt gift och har utflugna barn. Hon hävdar bestämt att hennes äktenskap är lyckligt. Hur kan då detta hända? Kan man älska två personer eller bedrar hon sig själv?

Boken ställer många frågor och visar på hur en besatthet kan leda till en katastrof - men vad vi som läsare har att gå på är Yvonnes upplevelser, hennes uppfattning av älskaren, av familjen, av rättegången, av advokater, av åklagare, av vittnen. Jag hade nog gärna haft en annan ingång också, gärna fått både den äkta mannens och älskarens upplevelser.

Boken börjar i rättegångssalen, sedan berättar Yvonne bakgrunden, för att i bokens andra halva återvända till rättegången. Jag gillar sättet att berätta historien, att få en liten pusselbit i taget och att vilseledas lite lätt. Boken är ingen bladvändare, även om den triggar till fortsatt läsning. Jag läste den bitvis och det tog flera dagar. Yvonne ger oss många tankar och funderingar över verklighet och fantasi, att det som sker i vår egen hjärna kanske inte är den verklighet som andra uppfattar, och jag tänkte bjuda på ett litet kort citat:

”Jag kan inte tro att vi hade sex i Houses of Parliament. Jag kan knappt tro att vi hade sex över huvud taget. Den där intensiva känslan, yrseln i det hela, som om jag stoppat ansiktet i en bukett liljor med så ljuvlig doft att jag blev svimfärdig – det var så det var. Var det lycka? Var det allt det var? Eller var det ett slags beroende, av berättelsen, av dramat i det vi gjorde? Om det var en film var vi stjärnorna.”

Allt som allt är boken helt underbar, berättelsen skrider långsamt framåt, så den läsare som förväntar sig en förtätad spänning på varje sida kan bli besviken. Jag älskar boken, men jag tog mig an den utan att ha läst vare sig baksidestext eller andra omdömen och jag blev fast efter några få sidor. Jag skulle nog inte valt boken i bokhandeln, jag uppfattar omslaget som lite tråkigt. Men, nu har jag fått upp ögonen för den här författaren.


Tack, Forum, för recensionsexemplaret.

Adlibris Inbunden Bokus Inbunden E-bok

Inga kommentarer: