onsdag 25 oktober 2017

En vilsen själ - Göran Redin

En vilsen själ fortsätter där föregående bok slutar, men den kan läsas fristående och berättar om Sverige och syskonen från Lövberga gård i Östergötland under åren 1633-1635. Titeln ”En vilsen själ” förbryllar mig lite, är det drängen på gården som är den vilsna själen eller kan titeln syfta på var och en av huvudpersonerna som nu lever i en brytningstid. Nu fylls ladorna igen, men vågar människorna tro på en framtid och hur länge kommer krigslyckan att hålla i sig för nationen Sverige.

Jag intresserar mig inte för kriget. Inte för militär och spioneri heller. Därför blir det lite för mycket av den varan för mig i den här boken, även om jag förstår att kriget spelar en stor roll i människornas liv och framtid. Jag intresserar mig för livet på gården, för livet på Leufsta bruk, för Margaretas åsikter om livet i lärosätet i Uppsala.

Här finns många historiska personer tillika med fiktiva romanpersoner. Louis de Geer (”den svenska industrins fader”) är Karins arbetsgivare och i Amsterdam får vi möta hans hustru. En kvinna som födde honom 16 barn och 13 av barnen överlevde till vuxen ålder. Hon dog i barnsängsfeber efter att hon fött sitt sextonde barn. Tänk så många kvinnor som dog i barnsäng eller av infektioner efteråt. Louis de Geer är verkligen en person som jag skulle vilja läsa mer om.

En intressant detalj i romanen är salpetersjudarna, de som kom till gårdarna, bröt upp ladugårdsgolven för att komma åt den urinindränkta jorden. Den urlakades i kärl för att ta tillvara salpetern för tillverkning av krut. Krut går åt i krig. Jag kan tänka mig att denna pålaga var illa sedd bland bönderna, för här kom skitiga och illaluktande karlar och bröt upp golvet (bonden fick sedan själv se till att lägga tillbaka det), levde rövare och dessutom skulle de utfordras och förses med ved för sjudningen.

Livet var inte lätt den här tiden!

Tidigare titlar i den här serien är:

Inga kommentarer: