tisdag 25 juli 2017

Collage - Cherstin Juhlin

Bokutgivningen i Sverige är bred och floran av egenutgivare växer. Drömmen att bli författare finns hos många. Bland egenutgivarna finns Cherstin Julin, en pensionerad polis, och hon skriver som väntat deckare. ”Collage” är ett trevligt guldkorn. Boken skulle gärna ha fått vara dubbelt så lång, jag sträckläste den och den tog slut alldeles för fort. Jag smålog lite när en av Cherstins karaktärer hade för avsikt att läsa en roman ”Livet har sitt pris” också den egenutgiven av en pensionerad polis. Jag har faktiskt helt nyligen läst en bok av honom som heter ”Döden har sitt pris”.

Polisens arbete och samarbete och stämningen på arbetsplatsen är i blickpunkten. Det är lätt att igenkännande dra på smilbanden, för alla arbetsplatser har något eller någon karaktär gemensamt. Huvudpersonen, polisen Annika, är sextiotvå år och bara det är inte alltför vanligt i deckarfloran – och inspirerande. Hon är gift med en pensionerad kollega, som ligger kvar i sängen och drar sig när hon går till jobbet. Annika känner sig inte klar för pensionen ännu, men en kvinnlig polis som ser pensionsåldern närma sig, henne kan jag och äldre kvinnor identifiera oss med.

Storyn är inte märkvärdig. En sedan år 1999 försvunnen konstnär. En ung flicka som mördas på väg till sin arbetsplats. Konstnärens sambo anmäler stöld av tavlorna. Annika tilldelas tavelstölden, men hon kan inte låta bli att snegla på mordet. Jag ska inte beskriva innehållet mer, annat än att det är både intressant och småspännande här och var. Annika snubblar över en ledtråd i mordet som verkar leda till en person i hennes närhet.

Författaren målar upp en trovärdig berättelse med bra dialoger och skriver med ett lättflytande språk. Det finns lite små korrekturfel, men de störde inte min läsning. Kapitlen är korta och hela boken är lätt att ta till sig. Med denna berättarstil kan Cherstin Juhlin nå långt och kanske till och med få till en betydligt längre bok.

”Collage” är den tredje boken i en trilogi och de två andra har jag inte läst. Men jag tycker att Cherstin Juhlin i den här boken verkligen lyckas med konststycket att få polisens vardag trovärdig och samtidigt få in två spännande brott.

Bokus E-bok Adlibris E-bok
  

Inga kommentarer: