torsdag 6 oktober 2016

Ett bräckligt liv – Göran Redin

Jag har nu precis läst ut ”Ett bräckligt liv”, som är fortsättningen på de tidigare ”Ett fjärran krig” och ”En skärva hopp” och det här är en romansvit som bara blir bättre och bättre. Boken tar sin början på hösten 1631 och avslutas sommaren 1633. Det här är alltså den tid när Gustav II Adolf möter sitt öde i Lützens dimma. Den här romanen är så mycket mer än en kungs död.

Det är sällan jag blir så engagerad i människors öden som i den här berättelsen. Förutom att jag får följa kriget och Eriks avancemang till officer och alla hans umbäranden – kamrater som dör och krigets inverkan på soldaterna som gör att det sämsta hos människan kommer fram, så går livet hemma i Sverige sin gilla gång.

Bönder sägs alltid klaga på vädret, men här har de fog för sin klagan. Det är missväxt och svält. Karin bär på ett oönskat barn efter en våldtäkt och hon talar med den präst som alltid visat sig stå på människornas sida. Nu tummar prästen på sitt samvete och ser till att Karin får en resa i kyrkans tjänst, hennes bortovaro under en tid är då legitim. Bara Karin och prästen vet vad som förväntas hända.

Författaren väver samman människors öden, både från frälse och bönder och det gör han skickligt. Det är också en ypperlig skildring av de brukssamhällen som växer fram. Efter att Karin befriats av sin arbetsgivare från en långsam död i fångenskap anklagad för häxeri, vägrar hon att återvända till Finspång och får därför arbete på Leufsta bruk, där hon så småningom avancerar till förman. Även här består arbetsstyrkan till största delen av valloner.

Göran Redin skildrar med humor och allvar livets skeden och väjer inte för de mörka gärningar som begås under kriget. Det är en berättarkraft som det fullständigt lyser om, och som drar med mig som läsare så jag har svårt att lägga ifrån mig boken. Och det finns mycket, mycket mer att berätta, så jag har en god förhoppning om flera böcker i den här serien.


Tänk bara att Gustav II Adolfs efterträdare är hans dotter, drottning Kristina!

Adlibris Inbunden Bokus Inbunden

 

Inga kommentarer: