måndag 25 augusti 2014

Ris och Ros

Vanmakt – Thomas Erikson

Jag har bara läst ”Illdåd” av Thomas Erikson förut, och den tyckte jag mycket om. Så mina förväntningar var höga när jag öppnade den här boken. Alldeles för höga, tydligen. Jag blev ordentligt besviken!

Historien kunde ha blivit hur bra som helst om bara gestalterna kunde ha fått liv, om de bara hade känts som om de var av kött och blod och om historien hade haft en lite högre trovärdighetsfaktor. Kapitlen är korta och berättelsen går framåt i rasande fart, och visst infinner sig ett visst mått av spänning trots allt. Men boken är för rörig, och innehåller dessutom onödig och utförlig våldsbeskrivning för att passa min smak.

Boken är den tredje fristående spänningsromanen om beteendevetaren Alex King. Vanmakt är en bra titel, för det är precis det jag känner när jag läst ut den. Bättre kan du, Thomas Erikson!

Glansholms bokhandel Adlibris Bokus

Havskatten – Ann Rosman

Nu kommer rosbuketten! Jag läser den här berättelsen alldeles andlöst. Egentligen är det två berättelser som löst hänger samman genom de gamla, vackra träbyggnaderna i Marstrand.

Här ryms en kriminalberättelse i nutid och en kärlekshistoria under träbyggnadernas glanstid, när kungen Oskar II förgyllde badorten med sin närvaro på sommaren och societeten samlades för att hitta en lämplig äktenskapskandidat till de giftasvuxna döttrarna.

Läs gärna min recension på LitteraturMagazinet:
http://www.litteraturmagazinet.se/ann-rosman/havskatten/recension/viola-kondracki

Glasholms bokhandel Adlibris Bokus

Inga kommentarer: