tisdag 22 mars 2011

Sångfågel - Ed McBain

Ed McBain är den som för mig gett polisromanen ett ansikte. Hans böcker om 87:e distriktet i Isola är legendariska. Evan Hunter är samma författare. Han har också skrivit filmmanus, bl.a. till Hitchcocks "Fåglarna". Han var oerhört produktiv. Ed McBain dog 2005, 78 år gammal i cancer. Det här är en av hans senare böcker och kanske var han redan avtrubbad av mediciner när han skrev den, så han må vara förlåten.

Den här boken kom ut 2004 och håller inte alls samma klass som de äldre polisromanerna från 87:e distriktet. Jag tvingar mig att läsa ut den - jag tycker helt enkelt att den är dålig. Det är inget fel på storyn som sådan, hur mycket som helst kunde ha gjorts med den, men den är alltför genomskinlig och flyter inte på utan blir ganska ointressant till slut.

En ny kvinnlig rockstjärna ska lanseras med debutalbumet Bandersnatch. Så är det i alla fall vad Barney Loomis, vd:n vid skivbolaget tänkt när han hyrt ett fartyg och även bjudit in TV till lanseringspartyt. Men fartyget bordas av två svartklädda män med AK-47 som kidnappar den blivande stjärnan mitt under hennes uppträdande.

Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att vd:n har ett finger med i spelet för att få sin stjärna snabbt berömd och det betalar han gärna pengar för. Konstigt nog verkar varken polis från 87:e eller FBI tänka i de banorna. Sedan går allt snett.

Nej, hoppa över den här deckaren, den är inte värd mödan att läsa.

ISBN10: 9173513555
ISBN13: 9789173513555

Inga kommentarer: